Betere bereikbaarheid Tilburg door nieuwe wissels

Het plaatsen van nieuwe spoorwissels tussen de Brabant Route en Railport Brabant heeft er voor gezorgd dat goederenvervoer naar Tilburg per trein nog beter is geworden. Hiermee heeft Tilburg een grote stap gemaakt om Nederlands nummer 1 Logistieke Hotspot te worden.

Het project werd door een goede samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en Prorail in een zeer korte tijd mogelijk gemaakt.

Wil Versteijnen van GVT Group of Logistics geeft uitleg over wat er door de nieuwe wissels precies veranderd is: “De Danube Gate treinen en goederentreinen die dagelijks tussen Tilburg en Rotterdam rijden, konden voorheen niet direct vanaf het hoofdspoor bij Railport Brabant naar binnen. Hiervoor moesten zij eerst naar Den Bosch om daar ‘kop te maken’. Dat wil zeggen dat de locomotief eerst naar de andere kant van de 600 meter lange trein moest rijden om vervolgens terug naar Tilburg te rijden. Bij Railport Brabant werd geladen en gelost, waarop het trucje nog eens uitgevoerd moest worden, waarbij de trein dus weer naar Den Bosch moest, daar weer de locomotief wisselen en vervolgens weer via het hoofdspoor langs Tilburg naar Rotterdam. Omdat de juiste wissels ontbraken, moesten treinen dus 4 x het traject Tilburg-Den Bosch afleggen. Soms gebeurde het dat het in Den Bosch te druk was en de trein door moest rijden naar Zaltbommel. Dit kostte dan gauw 1,5 uur extra. Ook voor de omgeving was dit verstorend, de spoorbomen moesten hierdoor 4 keer meer dicht dan eigenlijk nodig zou zijn. De nieuwe wissels hebben ervoor gezorgd dat dit alles verleden tijd is.”

Door de nieuwe wissels is Railport Brabant direct op de Brabant Route ontsloten. Hierdoor is het mogelijk geworden dat treinen tot maar liefst 630 meter lengte vanuit beide richtingen binnen kunnen rijden. Hiermee is de spoorinfrastructuur in Brabant stukken rijker geworden.